Sunday, August 14, 2016

Cara Hilangkan Senggugut dengan Berkesan

Assalamualaikum semua..

Selalu kita dengar senggugut akan menyerang wanita setiap kali datang bulan. Antara kawan-kawan saya sendiri pun ada yang mengalami masalah senggugut dan menderita setiap bulan.


Menderita? Ya..memang mereka menderita kerana mengalami kesakitan yang amat teruk. Ada yang sampai sakit berguling-guling atas katil, nak berdiri pun tidak mampu. Muka tersorok dalam bantal, nak bercakap sikit pun menggigil-gigil.

Rasa Sakit kepala, pening, letih, sakit belakang, loya, muntah, dan cirit-birit, dah menjadi kebiasaan pada wanita yang mengalami senggugut teruk setiap bulan. Boleh bayangkan kesakitan seteruk itu.

Ada cara hilangkan senggugut dengan berkesan..nak tahu?

Sebelum pendedahan penting tentang cara hilangkan senggugut dengan berkesan, kita cerita info sikit pasal senggugut ya ;)


Apa Itu Senggugut

Senggugut atau dismenorea (dysmenorrhea) adalah kesakitan yang dialami semasa kedatangan haid. Senggugut sering menyerang seorang wanita pada hari pertama dan kedua haid. Biasanya senggugut berlaku di bahagian bawah perut atau pelvis semasa datang haid. Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), dan saluran falopio, dan pundi kencing.

Terdapat dua jenis senggugut, iaitu senggugut primer dan senggugut sekunder.
  • Senggugut Primer - Senggugut ini tidak mempunyai patologi di pelvis dan rahim., berlaku disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin (sejenis bahan kimia dalam darah) yang menyebabkan pengecutan rahim yang kuat. Kebiasaannya sering dialami pada usia muda sebelum berkahwin (perempuan remaja) dan juga di kalangan wanita yang masih subur.
  • Senggugut Sekunder - senggugut ini disebabkan oleh patologi di pelvis dan rahim yang biasanya berlaku di kalangan wanita yang lebih berumur dan masih subur. Antara punca / faktor senggugut sekunder ialah:
  1. Penyakit endometriosis. Penyakit ini dihidapi oleh 5-15% wanita yang mempunyai haid.
  2. Cyst Ovari dan tumor
  3. Fibroid (kebengkakan pada rahim). Kesakitan ini berlaku semasa kedatangan haid yang banyak.
  4. Jangkitan ke rahim atau saluran dari rahim ke kilang telur (penyakit radang pelvis) (pelvic inflammatory disease), adenomyosis
  5. Kongenital (contoh: Rahim bicornuate, rahim subsepta)
  6. Alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUCD). Senggugut boleh jadi lebih teruk semasa penggunaan ini pada sekumpulan kecil wanita.

Bahayanya senggugut bukan sekadar kesakitan teruk ketika haid, tetapi ia turut menjadi petanda simptom awal kewujudan penyakit kronik lain. Daripada segi fizikal, ketidaksuburan adalah kesan yang mungkin terjadi dan boleh menyebabkan masalah lebih teruk iaitu Infertiliti (tidak dapat mengandung)

Dari segi mental, pastinya wanita yang mengalami senggugut yang teruk setiap bulan rasa tertekan (stress) dengan kesakitan yang dialami dan boleh menggangu tidur anda.

Kebiasaannya doktor akan memberi anda pil perancang dan pil penahan sakit jika anda mengalami masalah senggugut normal. Namun ubat-ubat sintetik terbabit, ubat pengurang radang (Contoh: Mefanemic acid, Naproxen), ubat tahan sakit (Contoh: Paracetamol) amat tidak sesuai untuk pengambilan jangka panjang…

Cara Hilangkan Senggugut dengan Berkesan

 

Cuba jalani gaya hidup secara sihat untuk mengurangkan kesakitan tersebut. Cara hilangkan senggugut dengan berkesan dan mudah ialah dengan pengambilan serta amal vitamin semulajadi Shaklee yang terbukti berkesan dan sangat-sangat membantu. Lihat sahaja apakata mereka!

 Period mula stabil, senggugut makin berkurang

 Senggugut kurang dengan GLA

 senggugut hilang, period dah stabil

 senggugut teruk disebabkan masalah fibroid, ketulan fibroid berkurang



ALhamdulillah..syukur. Cara hilangkan senggugut dengan Berkesan dengan Produk Shaklee semakin diyakini ramai. In Shaa Allah, dengan izin Allah jua, anda akan bebas senggugut dan PMS buat selama-lamanya.

Set Senggugut Shaklee yang terdiri daripada GLA Complex, B Complex, dan Ostematrix.


Setiap vitamin dalam set ini mempunyai fungsi tersendiri. Bagaimana setiap vitamin ini boleh membantu anda?

GLA Complex
  • berfungsi untuk menstabilkan hormon yang menjadi punca senggugut yang dihadapi setiap bulan. Senggugut terjadi apabila badan gagal menukar asid Linolenik kepada GLA lalu menyebabkan berlakunya ketidak seimbangan hormon.
  • pengambilan GLA Complex membantu mengatasi masalah tersebut. GLA Complex juga membantu penghasilan hormon Prostaglandin & mengurangkan masalah payudara sensitif yang biasa dihadapi semasa datang bulan.

B Complex
  • membekalkan vitamin B Complex khususnya B5, B6, dan B12 yang sememangnya terbukti membantu mengurangkan senggugut. B Complex yang juga dikenali sebagai vitamin gembira juga membekalkan vitamin B5 & B12 kepada kelanjar adrenalin supaya kita terhindar daripada stres.
  • Pengambilan B Complex akan bantu hilangkan simptom PMS dimana salah satu vitamin B dalam B complex iaitu Vitamin B6 membantu mengatasi masalah kembung perut, cramp, pening, dan segala macam rasa tak best yang biasa dialami semasa PMS.

Ostematrix
  • membantu hilangkan masalah kekejangan, sakit badan, sakit kepala, lenguh-lenguh badan, sakit pinggang, dan sengal badan yang biasa dihadapi semasa PMS.

Jadi, jika anda mengalami masalah senggugut setiap kali datang bulan, tolong jangan berlengah lagi sehingga boleh membahayakan diri ya. Cuba cara hilangkan senggugut dengan berkesan yang telah saya kongsikan.

Mungkin anda menjadi sebahagian daripada wanita-wanita di atas yang berkongsi berita gembira selepas mengamalkan set senggugut Shaklee. Nak tengok lagi testimoni senggugut berkurang/hilang boleh klik di SINI ya.


Hubungi saya untuk konsultasi berkaitan produk Shaklee:

Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
Pengedar Shaklee Penang
COD Shaklee Pulau Pinang
Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2

0 comments:

Post a Comment