Wednesday, April 15, 2020

Tips Berpuasa Senang Je

Assalamualaikum

Hari pertama PKP fasa ketiga. InshaAllah..lagi 9 Hari menuju ramadhan Al -mubarak. Dah sedia nak sambut bulan yang mulia?😍



Walaupun ramadhan tahun ni memang pasti terasa kelainannye tanpa Bazar ramadhan dan tiada ibadah terawih boleh dilakukan di masjid-masjid, tapi jangan jadikan itu sebagai alasan.

Jom sama2 jadikan ramadhan tahun ni lebih meriah dan bermakna. Moga ianya jadi salah satu ramadhan terbaik dan penuh ibadah hebat daripada kita😊



Haa..alang-alang nak dekat bulan ramadhan ni,saya nak share tips berpuasa senang je. Eh memang betul..senang je la InshaAllah🤗


Jangan tinggal sahur. Sahur semestinya wajib. Bukan sekadar untuk lapik perut sampai berbuka. Bagi korang yang bersahur pun dapat pahala tau. Jadi, jangan sesekali tinggal sahur ok.



Kekal aktif dan terhidrat. Maknanya kena minum air yang cukup. Jangan bosan bila mana kita perlu dan kena minum air cukup sebab air membantu proses dalam badan kita berjalan dengan lancar.

 Kurang air,korang akan rasa letih. Kurang air juga boleh sebabkan sistem penghadaman korang terganggu. Performance drink antara pilihan ramai yang nak pastikan badan masing-masing cukup air ☺


Rehat dan tidur yang mencukupi. Tidur yang mencukupi tidak bermakna korang perlu tidur sepanjang hari ya. Jadi makruh pulak puasa korang nanti. Cukuplah tidur sekadar melepaskan lelah di siang hari dan dapatkan tidur yang berkualiti di malam hari ya😊



Pilih makanan bernutrisi. Makanan yang cukup khasiat kena cukup karbohidrat, protein, serat dan lemak. Kombinasi makanan ni yang akan bantu badan korang rasa lebih segar, kurang letih dan kurang mengantuk sepanjang berpuasa. Contoh, kalau terlebih pengambilan lemak, takut-takut raya nanti bertambah saiz pula 🤭



Antara cabaran utama ketika berpuasa adalah kekangan masa untuk menyediakan makanan yang seimbang Dan menyihatkan untuk diri sendiri Dan keluarga. Jadi, solusi terbaik adalah dengan mengambil pengganti makanan yang menyihatkan.

Macam saya sendiri, saya akan mengambil ESP sebagai salah satu hidangan sahur untuk membantu beri rasa yang lebih kenyang dan mengurangkan rasa letih dan mengantuk. Diam Tak diam, InshaAllah tahun ni tahun ke7 saya berpuasa bersama ESP. Alhamdulillah😊



Eh mesti ada yang fikir lamanya masih setia ambil suplemen sepanjang puasa?

Jawapan saya..YES! Percayalah..suplemen berpuasa memang sangat membantu. Sebab sepanjang 7 tahun ni memang saya adalah seorang ibu mengandung atau ibu menyusu di bulan ramadhan. Jadi, saya kena ikhtiar untuk berpuasa pada tahap terbaik. 🥰

Nahh..belanje sikit salah satu menu sahur sihat saya untuk bantu kekal bertenaga, kurang letih sepanjang berpuasa😁


Bagi yang suka kira kalori, anggaran kalori sahur 350-450 tu dah ok untuk korang kenyang sampai ke petang InshaAllah 😊

Dah selesai tips berpuasa senang je. Memang senang kan.hehe..moga bermanfaat.


Sebarang pertanyaan atau nak dapatkan produk Shaklee,boleh terus hubungi kami di:

Call / Whatsapp : 013 – 433 3652 (klik untuk terus whatsapp saya) 

Add Fb saya : Sharifah Zawiyah untuk chatting secara langsung dengan saya berkenaan produk Shaklee.

Klik Like & Follow FB Page saya: MamaZiqry Shaklee Penang

Konsultasi percuma hanya untuk pelanggan sahaja ya.


JOIN NOW 👈 klik
Boleh isi form ni untuk register ahli shaklee, yuran rm35 seumur hidup. Lebih Jimat 20-30% daripada harga asal.

0 comments:

Post a Comment