Saturday, April 18, 2015

Anemia? Ketahui Makanan untuk Tingkatkan Hb (Hemoglobin Rendah)

Masalah hb rendah di kalangan ibu hamil atau dikenali sebagai anemia. Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan.

Apabila seseorang ibu hamil itu mengalami masalah anemia, maka tisu seluruh badan mengalami kekurangan kandungan oksigen dan juga kekurangan tenaga.

Bagaimana cara untuk atasi masalah ini?

Antaranya ialah dengan mengambil suplemen untuk tambah darah atau mengamalkan pemakanan yang kaya dengan kandungan zat besi untuk meningkatkan hb (hemoglobin).



Ibu hamil yang mengalami Hb rendah sangat digalakkan untuk mengambil suplemen yang bersesuaian seperti zat besi, asid folik, vitamin B dan Vitamin C. Kandungan zat besi, asid folik dan vitamin sangat penting untuk pembentukan sel darah merah. Vitamin C perlu untuk meningkatkan kadar penyerapan zat besi dengan lebih baik.

Untuk kadar penyerapan yang optimum, suplemen seperti zat besi, asid folik dan vitamin C sebaik-baiknya diambil bersama dengan air kosong ataupun boleh diambil bersama jus buah-buahan.

Lebih bagus sekiranya kita dapat elakkan diri daripada mengambil air yang berkafein seperti kopi dan teh, susu, minumana bercoklat dan berkola. Ini penting kerana minuman tersebut menghalang penyerapan zat besi.

Sumber makanan yang kaya dengan zat besi untuk tingkatkan Hb (hemoglobin)



Nak tahu simptom-simptom anemia, kesan jika anda ibu hamil yang mengalami masalah anemia, klik di SINI.



Sebarang pertanyaan atau perlukan konsultasi, boleh terus hubungi saya:

Call / Whatsapp : 013 – 433 3652 

Add Fb saya : Sharifah Zawiyah untuk chatting secara langsung dengan saya berkenaan produk Shaklee.

Klik Like & Follow FB Page saya : MamaZiqry Shaklee Penang


Konsultasi percuma hanya untuk pelanggan sahaja ya.
Untuk mendaftar ahli dan menikmati diskaun hebat bagi setiap produk Shaklee atau menjana pendapatan dengan bisnes Shaklee, sila klik DI SINI
COD Shaklee area Penang ( Farlim, Air Itam, Bukit Bendera, Jelutong, USM, Georgetown, Bayan Baru) dan Pos Laju seluruh Malaysia


Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Post a Comment