Wednesday, June 08, 2016

Punca Buasir dan Cara Mengatasinya

Assalamualaikum semua..

Hari ini saya nak berkongsi sedikit info mengenai masalah Buasir pula. Apa punca Buasir dan cara mengatasinya..Tiada pengalaman sendiri. Namun ayah saya juga penghidap buasir suatu ketika dahulu dan ada seorang dua saudara terdekat yang mengalami masalah buasir yang agak teruk sehingga terjadinya najis berdarah.

Buasir merupakan pembengkakkan yang berlaku pada vena yang terletak dibahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar, ia akan  mengganggu dan menyebabkan membran disekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah.


2 jenis buasir yang perlu kita ketahui:

Buasir Dalaman

Buasir jenis ini tidak memberi rasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Ianya tidak merbahaya. Namun, permukaan buasir yang getas akan tercedera dan berdarah sekiranya penghidap buasir ini meneran dan terdapat gangguan daripada laluan najis semasa membuang air besar . 

Jika terdapat titisan darah, adalah perlu untuk anda mendapatkan bantuan perubatan kerana dikhuatiri darah tersebut datang daripada sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum.
 
Buasir Luaran


Buasir jenis ini biasa terjadi. Ia akan menyebabkan gejala-gejala seperti gatal di dubur, rasa sakit, dan pedih. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus) bekuan darah akan terjadi,  di dalamnya dan menyebabkan ia terasa amat sakit. 

Buasir ini memerlukan perhatian dan rawatan perubatan. Apabila salur darah vena rektum teregang, maka buasir yang sukar dibuang dan ditanggalkan akan terjadi.  Buasir seperti ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan dan bebanan yang lebih ringan berbanding sbelumnya


Penyebab Utama Buasir
  • Sentiasa duduk
  • Meneran (ketika najis keras /  sembelit)
  • Cirit-birit
  • Duduk mencangkung dalam tandas terlalu lama
  • Batuk yang agak teruk
  • Bersalin
  • Mengangkat bebanan yang berat
  • Pengamalan seks melalui dubur

Cara Mengatasi Masalah Buasir
  • Elakkan diri anda daripada melakukan aktiviti di atas 
  • Banyakkan minum air masak sekurang-kurangnya 3 liter sehari
  •  Lebihkan makan makanan yang berserat, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran untuk bantu pelawasan lebih baik
  •  Elakkan dari makan makanan yang pedas atau berempah, atau yang boleh merangsangkan usus seperti kopi atau teh
  • Pengambilan suplemen Shaklee : Omega Guard, Ostematrix, dan Zinc Complex

Atasi Buasir dengan pengambilan suplemen Shaklee

1. OSTEMATRIX :
- membantu untuk mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.

2. OMEGA GUARD :
- mengurangkan bengkak di dubur yang sering menyebabkan kesakitan kepada penghidap buasir , OMEGA membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak dengan lebih cepat dan mengurangkan kesakitan yang dialami. 

3. ZINC COMPLEX : 
- membantu menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat. sangat disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit


Apa kata pengguna Set Buasir Shaklee. Lets the pictures' talk..

Testimoni Set Buasir Shaklee 1

Testimoni Set Buasir Shaklee 2


Testimoni Set Buasir Shaklee 3


Testimoni Set Buasir Shaklee 4


Testimoni Set Buasir Shaklee 5


Allahuakbar..penghidap buasir mesti rasa berdebar-debar setiap kali nak membuang air besar kan. Ada juga yang sampai tak boleh duduk. Perit je kita yang mendengarnya..

Dah tau punca Buasir dan Cara mengatasinya..anda cuba elak daripada melakukan perkara-perkara yang menjadi punca buasir. Jika masalah buasir anda agak teruk, masih ada jalan ikhtiar dengan pengambilan suplemen Shaklee untuk melegakan masalah buasir anda.

Ramai dah cuba dan berpuas hati. Kami tumpang gembira bila mana penghidap buasir dapat menikmati keindahan hidup dengan lebih sihat dan tidak takut lagi nak 'dating' dengan tandas ;)

Perlukan Set Buasir Shaklee? Boleh terus hubungi saya ya..


Konsultasi PERCUMA Seumur Hidup!
Hubungi saya:

Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
Pengedar Shaklee Penang
COD Shaklee Pulau Pinang
Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2

0 comments:

Post a Comment