Sunday, August 07, 2016

Rawatan Alternatif Masalah Cysts dan Fibroid


Assalamualaikum semua..

Penyakit fibroid dan ovarian cyst pada masa ni sudah tidak asing lagi di kalangan wanita. Sejak saya bershaklee ni memang ramai yang saya jumpa sedang menghidapi penyakit Cysts dan Fibroid ni.

Malah, dalam senarai kawan-kawan saya sendiri pun ada 3-4 orang yang menghidap penyakit ini. Ada juga yang pernah beberapa kali melakukan pembedahan untuk membuangnya kerana berlaku kes yang berulang-ulang.

Nak tahu rawatan alternatif masalah Cysts dan Fibroid?


APA ITU CYSTS?

Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau poket yang berisi lendir/air yang terjadi di dalam atau dipermukaan ovari. Selalu kita dengar ramai wanita yang menghidap penyakit ovarian cyst, tetapi mereka sendiri tidak sedar bila penyakit ini wujud kerana tiada simptom atau tanda yang jelas.

Kebanyakan cyst tidak mempunyai apa-apa tanda, namun ini antara yang pernah dialami bagi pesakit cysts:

🍃 Masalah kedatangan haid - lewat datang haid, tidak tetap atau senggugut yang kuat.
🍃 Rasa tekanan atau rasa penuh di perut.
🍃 Sakit semasa bersetubuh.
🍃 Berat badan bertambah.
🍃 Sakit semasa melakukan senaman atau latihan fizikal.
🍃 Proses berkaitan dengan pembuangan air besar atau kecil tidak tetap.
🍃 Pertambahan bulu muka atau badan

Ovarian cyst ini mungkin menunjukkan masalah pada sistem peranakan dan antara punca masalah ketidaksuburan dan juga sukar hamil.

Ini kerana Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Follicular cysts adalah cyst-cyst yang mengandungi telur dan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan. Kadang-kadang, cyst-cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah.


JENIS-JENIS CYSTS
  • Endometriosis - Terjadi bila tisu endometriosis melekat pada ovari dan memerangkap darah haid yang keluar setiap bulan. Lama-kelaman ia akan membentuk cyst pada ovari dan menyebabkan sakit setiap kali datang haid dan semasa melakukan hubungan intim bersama suami
  • Polycystic Ovaries (PCOS) - Ia terjadi apabila folikel yang sepatutnya melepaskan telur (sel ovum) gagal menjadi matang dan bertukar menjadi cyst. Lama kelamaan lebih banyak cyst yang terbentuk dan memenuhi ovari
  • Cystadenomas - Ia membentuk sel di atas permukaan ovari. Selalunya ia berisi cecair
  • Dermoid cyst - Cyst jenis ini mempunyai tisu yang sama dengan bahagian lain dalam badan termasuklah kulit, rambut dan gigi.

Cara mengesan Cysts dengan mudah melalui ultrasound tapi selalunya dikesan secara tak sengaja bila mana melakukan ujian Pap Smear. Cyst yang tidak serius akan hilang dengan sendirinya.

Tapi jika wanita menghidap endometriosis atau PCOS, ia mungkin menjadi punca wanita tidak subur dan sukar hamil. Dan ovarian cyst ini juga boleh bertukar menjadi kanser ovari.


OVARIAN CYSTS DAN RAWATAN

Pertama sekali ialah pantauan daripada doktor. Jika tahap ovarian cyst ini masih terkawal, doktor akan monitor sahaja. Namun jika ia membesar dan semakin serius, cyst akan dibuang melalui pembedahan. Rawatan hormon juga dilakukan untuk menyeimbangkan hormon dan mengelakkan pembentukan cyst.


RAWATAN ALTERNATIF MASALAH CYSTS DAN FIBROID


Set Cysts dan Fibroid merupakan alternatif untuk mengurangkan simptom ovarian cysts dismaping meneruskan rawatan doktor.


BAGAIMANA SET INI DAPAT MEMBANTU ANDA

Seperti yang kita sedia maklum, kebanyakan penyakit yang wujud adalah disebabkan oleh radikal bebas yang boleh menyebabkan pelbagai jenis penyakit termasuklah cyst dan fibroid dimana ianya berkemungkinan untuk menjadi lebih parah lagi iaitu  kanser.

Dengan pengambilan anti-oksidan, ia dapat menyekat aktiviti radikal bebas ini dalam tubuh kita.

Vitamin A (Carotomax), Vitamin C, dan Vitamin E yang merupakan anti-oksidan yang berkesan dimana ianya membantu badan kita untuk menentang radikal bebas daripada terus menyerang sel dalam badan kita, dengan izin Allah.

Selain itu, Vivix yang terkenal dengan keajaibannya juga bersifat anti-oksidan yang sangat tinggi dimana Vivix berupaya untuk memperbaharui sel dan memperbaiki sel badan kita yang telah rosak.

GLA Complex dalam set ini memainkan peranan yang sangat penting dalam membantu mengecutkan cyst dan fibroid ini.

GLA (gamma linolenic acid) adalah sejenis asid lemak Omega-6 yang diperlukan untuk membentuk prostaglandin iaitu sejenis bahan berupa hormon yang mengawal keradangan dan mengawal atur proses badan yang normal

Jadi dengan penambahan kuantiti prostaglandin dalam badan, ianya dapat membantu mengecutkan cyst dan mengawal imbangan hormon untuk mengelakkan pembentukan cyst baru sekaligus membantu merawat masalah cyst anda.


Sebahagian testimoni Set ini yang membantu penghidap Cysts dan Fibroid:

Testimoni 1:


Testimoni 2:  


Testimoni 3:


Testimoni 4:


Testimoni 5:

Alhamdulillah...syukur pada Allah. Dengan izin Allah jua yang maha Meneymbuhkan. Kita hanya usaha dan ikhtiar menggunakan rawatan alternatif masalah Cysts dan Fibroid ini iaitu Set Cysts dan Fibroid Shaklee.

Nak tengok lagi testimoni Cysts Kecut dengan GLA Complex boleh klik SINI ya.

Dah lama menderita penyakit cyst atau fibroid? Apakata anda cuba rawatan alternatif masalah Cysts dan Fibroid Shaklee ni pula ya. Ikhtiar dan tawakkal, In shaa Allah nikmat kesihatan akan kembali pulih.

Salam sayang,
Sharifah Zawiyah

Hubungi saya untuk konsultasi berkaitan produk Shaklee:

Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
Pengedar Shaklee Penang
COD Shaklee Pulau Pinang
Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2

0 comments:

Post a Comment