Sunday, September 25, 2016

Tips Menjayakan Penyusuan Sehingga 2 Tahun

Assalamualaikum..

Alhamdulillah hari ni 25 September 2016 genap 2 tahun saya berjaya menyusukan Zeyad Rizqy.
Syukur perjalanan penyusuan berjaya sehingga 2 tahun dan masih akan teruskan menyusu sehingga Zeyad berumur 2 tahun setengah In Shaa Allah ;)


Apa Tips menjayakan penyusuan sehingga 2 tahun?

Susu Ibu, rezeki daripada Allah. Ibu-ibu masa kini dah ramai yang tahu tentang kepentingan dan kebaikkan susu ibu yang tinggi antioksidan, meningkatkan sistem imunisasi anak dimana ia bagus untuk mencegah sakit dan turut membantu mengeratkan lagi kasih sayang antara ibu dan anak. Sebab itulah ramai ibu-ibu masa kini berusaha untuk menyusukan anaknya sehingga 2 tahun.

Konsep 'More Demand, More Supply"


Ibu perlu tahu, semakin kerap anak menyusu, semakin banyak badan kita akan hasilkan susu. Susu habis, automtaik badan kita akan menghasilkan susu. Hebat ciptaan Allah. Tapi...kalau kita malas (tak rajin) bagi anak susu badan, badan akan fikir anak tak mahu susu jadi badan ibu tidak akan hasilkan susu.

Begitulah jika anak jauh (bagi ibu bekerjaya), ibu perlu pam susu untuk kosongkan susu dalam badan. Bila susu habis, badan akan automatik hasilkan bekalan susu.

Inilah prinsip asas yang perlu diketahui. More demand, more supply. Jika susu badan kurang, keluar halus je jika pam, atau langsung tak keluar. Jangan berputus asa. Ada caranya iaitu power pumping.


Power Pumping boleh kembalikan susu badan


Power Pumping merupakan teknik mengepam yang membantu meningkatkan penghasilan susu. Ideanya adalah untuk meniru cara bayi menyusu dengan secara tidak langsung boleh meningkatkan bekalan susu ibu.

Baca: Tips mengepam banyakkan susu ibu

Vitamin Ibu Menyusu..Perlu ke?


Tak perlu sekiranya ibu mampu memenuhi keperluan lengkap semua zat dan vitamin dalam makanan seharian bagi membantu tubuh ibu sihat dan seterusnya dapat menghasilkan susu ibu dengan lebih baik.
Tak perlu, jika ibu sentiasa rasa cergas bertenaga dan tak mudah stress dengan keadaan sekeliling.

Namun hakikatnya, tidak semua ibu boleh menyediakan makanan yang lengkap dengan zat dan vitamin yang diperlukan dalam seharian serta mengekalkan kecergasan badan sepanjang hari.

Pengambilan vitamin Ibu menyusu secara lengkap memenuhi keperluan tubuh badan ibu, menjadikan badan ibu lebih sihat dan dapat menghasilkan susu dengan lebih baik.

Sebagai ilustrasi, vitamin ini ibarat minyak pelincir kepada kereta. Jika sesebuah kereta itu dijaga penyelenggaraannya, minyak hitam berganti, minyak sentiasa banyak, pastinya kereta itu dapat dipandu dengan lancar, tanpa ada hembusan asap hitam dan tiada tersengguk-sengguk macam orang yang sakit.

Sama dengan keadaan si ibu yang menjaga pemakanannya dengan pengambilan nutrisi yang cukup, maka badan ibu sihat, moodnya sentiasa ceria, sentiasa rasa bertenaga , bersemangat dan membuat sesi perahan yang konsisten...sudah pasti dengan izin ALLAH susu akan terhasil dengan baik mengikut keperluan bayi.


Fungsi Vitamin Ibu Menyusu

Vitamin ibu menyusu bukan sahaja bertindak sebagai Penggalak susu (milk booster) malah setiap vitamin di dalam Set Penyusuan Shaklee – Set 3M (Making More Milk):
  • Vita-Lea: Multivitamin & Multimineral lengkap dengan Zat Besi.
  • B-Complex: Lengkap dengan 8 kumpulan vitamin B termasuk Asid Folik & Biotin.
  • Vitamin C: kuatkan Antibodi, sumber kolagen.
  • OsteMatrix: Sumber kalsium-magnesium.
  • Energizing Soy Protein (ESP): milk-booster, protein komposisi utama susu ibu.
  • Alfalfa Complex: milk-booster sejak zaman dahulu.

Kebaikan Set Penyusuan Shaklee

1. Badan ibu mendapat nutrisi harian yang lengkap dimana multivitamin akan memenuhi mana-mana ruang kosong di dalam badan.
    2. Ibu bekerjaya khususnya akan sentiasa ceria dan lebih bertenaga, masih mampu buat kerja-kerja di rumah. Tiada lagi stress dengan urusan pejabat. Stress dan keletihan yang melampau juga antara punca susu kurang lancar dan merudum. 

    3. Kemeruduman susu ketika haid. berlaku pada sesetengah ibu kerana paras kalsium di dalam darah berkurangan beberapa hari sebelum period datang. Jadi, pengambilan suplemen kalsium membantu membantu mengurangkan impak kekejangan dan susu merudum ketika period.
    4. Vitamin C, B-Complex dan juga Protein penting bagi penghasilan kulit yang sihat dan cantik. Tanpa sedar, kulit wajah ibu semakin cerah dan anjal, serta kurang bermasalah. Paling seronok pastinya apabila mendapat pujian dari suami.
    5. Penghasilan susu ibu membakar 200-500mg kalori sehari, membuatkan ibu cepat rasa lapar. Namun, protein yang cukup (daripada ESP) membuatkan ibu rasa kenyang lebih lama. Selain milk booster, Alfalfa juga melawaskan sistem penghadaman. Jadi, ibu akan mudah kurus dan langsing, tanpa menggangu penghasilan susu badan.

    Testimonial Set Penyusuan Shaklee

     Testimoni 1

     Testimoni  2
     

      Testimoni 3

     Testimoni  4
     

     Testimoni  5
     

     Testimoni  6
     

    Tahniah buat semua ibu-ibu yang berusaha memberikan yang terbaik untuk anak-anak anda. Teruja nak menyusukan anak? Dah tahu tips menjayakan penyusuan sehingga 2 tahun kan..Pilihan di tangan ibu-ibu ya. ;)
    Hubungi saya untuk konsultasi berkaitan produk Shaklee:

    Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
    Pengedar Shaklee Penang
    Pengedar Shaklee Ipoh, Perak
    COD Shaklee Pulau Pinang
    FB : Sharifah Zawiyah 
    FanPage :MamaZiqry Vita Shoppe 
    Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
    Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2
      

    0 comments:

    Post a Comment