Sunday, October 09, 2016

8 Tips Ibu Menyusu Kembali Kurus

Assalamualaikum..

Ibu Menyusu nak Kurus! Ada orang kata mudah je. Sebab ibu yang menyusukan bayi boleh membakar kalori sehingga 500 kalori sehari dengan hanya menyusukan anak. Best kan! Sebab itulah ada ibu yang berjaya kurus hanya dengan menyusukan anak.


Tapi..tak kurang juga ibu yang menyusukan anak yang sering berasa lapar semasa menyusu. Ini membuatkan ibu mempunyi selera makan yang tinggi dan mudah mengalami kenaikan berat badan.


Jangan risau ya..khas untuk ibu menyusu. Hari ni saya nak kongsi 8 Tips Ibu Menyusu Kembali Kurus. Moga ianya bermanfaat dan membantu semua ibu menyusu yang ingin kembali kurus ;)

8 Tips Ibu Menyusu Kembali Kurus


1. Kurangkan minum minuman manis.

Rata-rata ibu tak perasan minuman manis juga penyumbang kepada kalori yang berlebihan tanppa disedari. Jika suka minuman manis, kurangkan kalori makanan yang lain ya. Jika tidak, usaha ibu untuk menurunkan berat badan mungkin tidak akan berjaya.

Langkah terbaik, gantikan minuman manis dengan air suam atau air kosong dan elakkan kalori daripada minuman ;)

2. Banyakkan minum air kosong.

Air kosong tidak mempunyai apa-apa kalori dan tidak boleh menambahkan berat badan dalam jangka yang panjang. Malah, air kosong bagus untuk membantu mengimbangkan kepekatan darah dalam badan.

Cadangan pengambilan 8 gelas air kosong sehari. Ataupun lebih senang jika perhatikan warna urin. Jika warna urin sangat kekuningan, itu menandakan pengambilan air kosong tidak cukup ya :)

3. Jangan skip makan.

Ibu Menyusu jangan cuba skip makan kalau nak kurus ya. Ini mungkin boleh menjadi penyebab susu merudum. Cuba amal makan 5-7 hidangan kecil setiap hari berbanding makan 3 hidangan besar. Cara ini boleh membantu ibu mengawal selera makan dan memastikan tenaga ibu berterusan sepanjang hari.

4. Pilihan makanan yang betul.

Nasi sebagai sumber karbohidrat. Boleh makan nasi untuk kurus, Pastikan saiz hidangan tidak melebihi segenggam ya. Kalau rasa tak kenyang, boleh tambah lauk atau lebihkan sayur. Sumber karbohidrat lain adalah seperti roti, mee, dan juga kentang.

Buah-buahan juga tidak boleh dimakan secara berlebihan. Walaupun ianya kaya dengan vitamin dan mineral, namun buah-buahan mengandungi kalori (gula) yang boleh menggemukkan.


5. Saratkan dengan Serat.

Serat merupakan nutrien penting semasa proses turunkan berat badan. Cuba kayakan makanan ibu dengan serat yang boleh bantu ibu menyihatkan badan dan membuat ibu rasa lebih kenyang.

Ambil 5g serat seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan gandum penuh untuk bantu pengurangan berat badan ibu ya.

6. Pengambilan Protein yang cukup

Protein adalah nutrien yang terpenting dalam plan penurunan berat badan dan juga salah satu komposisi dalam penghasilan susu ibu.

Pengambilan protein yang cukup akan membantu ibu untuk mengurangkan rasa lapar, mengawal selera makan, dan memastikan otot-otot mendapat bekalan yang secukupnya. Protein yang cukup juga menyumbang kepada penghasilan susu yang berkualiti.

Jadi, pastikan ibu memilih untuk mengambil protein yang terbaik daripada sumber semulajadi bagi setiap hidangan untuk mendapat hasil terbaik dari segi penurunan berat badan, dan juga mengekalkan kualiti susu ibu.

7. Lakukan senaman


Senaman sebenarnya tidak wajib untuk menurunkan berat badan. Tetapi ianya lebih membantu untuk mempercepatkan usaha ibu menurunkan berat badan. Tak perlu bersenam hari-hari. Cukup sekadar 2-4 kali seminggu untuk membolehkan badan ambil masa untuk rehat dan pulih. Pentingkan kualiti daripada kuantiti senaman. 

8. Suplemen untuk Kurus.


Tiada suplemen yang ajaib boleh buat ibu untuk Kurus serta merta. Namun, pengambilan suplemen untuk kurus boleh membantu ibu untuk menurunkan berat badan dengan lebih cepat. Contohnya suplemen Protein, pembakar lemak dan juga multivitamin yang boleh membantu usaha ibu untuk menurunkan berat badan, juga memberi khasiat kebada bayi melalui susu ibu.

Vitamin Shaklee Bantu Ibu Menyusu Kurus


Seperti yang dibincangkan, tiada suplemen kurus yang ajaib boleh buat ibu kurus serta merta. Namun, pengambilan suplemen sangat membantu usaha ibu menyusu untuk kurus.
SUMBER PROTEIN - ESP (Energising Soy Protein)
  • protein berkualiti tinggi yang dihasilkan daripada soya yang tidak diubahsuai genetiknya (Non GMO) yang membantu beri tenaga, kecergasan dan juga mengekalkan stamina dalam seharian.
  • Protein ESP bantu memberi rasa kenyang yang berpanjangan, mengurangkan selera makan, mengurangkan strechmarks serta merupakan Milkbooster terbaik Shaklee
  • Bonus dengan pengambilan ESP secara konsisten mampu menjadikan kulit anda lebih cantik, halus dan berseri.
OMEGA GUARD
  • Minyak Ikan Tulen Shaklee yang membantu meningkatkan imunisasi, jaga kesihatan jantung, mengurangkan kolesterol, Membakar lelemak dan, mencairkan lemak yang termendap pada saluran darah, mengelakkan lemak terkumpul pada saluran darah. 
  • Pengambilan Omega Guard membekalkan 1000mg asid lemak Omega-3 tulen penting untuk membantu sel badan berfungsi dengan normal.
  • Omega Guard kaya dengan EPA dan DHA untuk perkembangan otak bayi yang baik (disalurkan melalui susu ibu).
VITALEA
  • multivitamin berusia 100 tahun mempunyai 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan dan berperanan untuk melengkapi nutrisi yang badan perlukan yang kita tak boleh dapat dalam pemakanan seharian.
  • suplemen multivitamin penting untuk membantu mengisi kekurangan micro nutrisi yang boleh menyebabkan nafsu makan naik semasa proses penurunan berat badan.

Banyak testimoni Ibu Menyusu Kurus yang telah berjaya dengan bantuan vitamin Shaklee. Anda ingin menjadi salah seorang daripada mereka, boleh dapatkan vitamin yang sesuai untuk bantu ibu kurus beserta dengan tips daripada kami mengikut keperluan dan bajet anda.

Hubungi saya untuk konsultasi berkaitan produk Shaklee:

Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
Pengedar Shaklee Penang
Pengedar Shaklee Ipoh, Perak
COD Shaklee Pulau Pinang
FB : Sharifah Zawiyah 
FanPage :MamaZiqry Vita Shoppe 
Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2

0 comments:

Post a Comment