Wednesday, October 19, 2016

Badan Letih, Cepat Mengantuk? Ketahui Punca dan Cara Mengatasinya

Assalamualaikum..

Dalam menjalani kehidupan sehari-hari, ramai yang mengadu badan rasa cepat letih, lesu dan tak bermaya. Sementara tunggu waktu balik kerja pun jenuh menahan tahap mengantuk katanya.

Lain kisahnya bila balik kerja pada waktu petang, letak-letak kepala pun boleh terlena. Nak buat kerja rumah pun berkira-kira bila keadaan badan jadi macam tu.


Anda juga ada rasa Badan letih, Cepat Mengantuk? Ketahui Punca dan Cara Mengatasinya ya..


Punca Badan Lemah, Letih, dan Cepat Mengantuk


  • Kurang tidur yang berkualiti – kita disarankan untuk menikmati tidur selama 7 hingga 8 jam. Tidur malam penting untuk mengembalikan tenaga anda. Jadikan ia prioriti dalam kehidupan ya.
  • Kurang makan sebagai sumber tenaga– Makan terlalu sedikit atau kurang pengambilan kalori juga boleh menyumbang kepada rasa letih dan mengantuk. Bila kita kurang makan atau tak sempat nak makan, badan akan mengalami kekurangan tenaga.                                                 -  Bagi anda yang berdiet, tidak perlu keterlaluan kerana ianya akan menyebabkan anda lemah dan memudaratkan badan anda. Apa yang perlu ialah pilih makanan berkhasiat untuk bantu beri tenaga sepanjang hari walaupun anda sedang dalam proses menurunkan berat badan.
  • Tidak Ambil Sarapan Pagi –  Ramai yang sering mengambil mudah dengan sarapan pagi. Sedangkan sarapan pagi sangat penting untuk mengekalkan tenaga yang berterusan untuk melakukan kerja sepanjang hari walaupun ianya cuma sekeping roti wholemeal dan telur. Jadi, ubah gaya hidup anda sekarang ya.
  • Terlebih pengambilan kafein – Kafein membantu anda segar, dan meningkatkan kadar konsentrasi. Ya betul,,tapi jika dos kafein berlebihan boleh menyebabkan kadar degupan jantung bertambah, tekanan darah meningkat. Ada juga kajian mengatakan terlalu banyak kafein akan menyebabkan anda menjadi lemah.                                                                                        - Bagi anda yang memang ketagih kafein setiap hari, cuba kurangkan pengambilan secara perlahan-lahan ya. Ini boleh membantu mengurangkan badan anda berasa lemah, juga baik untuk kesihatan anda tanpa kafein.
  • Kurang darah merah (anemia) – Anemia merupakan penyebab utama berasa lemah bagi kalangan perempuan. Puncanya, perempuan kehilangan darah ketika datang haid.Sel darah merah sangat penting untuk membawa oksigen keseluruh organ.                                                        - Faktor seperti Lemah, sesak nafas, sering berdebar-debar mungkin menandakan anda mengalami anemia. Dapatkan nasihat doktor atau ambil iron supplement di klinik-klinik atau boleh juga makan makanan yang mempunyai kandungan iron yang tinggi seperti daging merah, dan juga kekacang
  • Badan mengalami Dehidrasi – Kurang pengambilan air boleh menyebabkan badan dehidrasi dan juga mudah lemah. Tak kira apa pun aktiviti seharian anda sama ada bersenam atau bekerja, pengambilan air perlu cukup. Jika anda rasa dahaga, itu bermakna anda dehidrasi.
  • Tekanan Emosi Setiap orang pernah mengalami tekanan. Tekanan emosi bukan sahaja memberi kesan kepada emosi, malah ia juga memberi kesan kepada fizikal yang menjadikan badan berasa Lemah, sakit kepala, hilang selera makan. Hidup secara sihat, cuba kawal dan selesaikan masalah anda dengan cara yang baik bagi mengurangkan tekanan melampau.

Cara untuk mengatasi masalah Badan Lemah, Letih, dan Cepat Mengantuk ni?

  • Pastikan setiap hari anda mengambil pemakanan yang sihat, lengkap dengan nutrien yang badan perlukan mengikut jumlah karbohidrat, protein, mineral, kalsium dan lain-lain.
  • Amalkan gaya hidup sihat dengan bersenam. Melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh boleh bantu badan anda lebih cergas.

Namun jika gaya hidup anda sibuk dan agak sukar untuk buat 2 perkara ini, justeru pengambilan supplemen adalah sangat membantu dan merupakan pilihan yang paling tepat buat anda.

Set Optimum / Set A sangat membantu anda yang mengalami Badan Lemah, Letih, dan Cepat Mengantuk. Apa yang ada dalam set ni?



Siapa Yang Sesuai Mengambil Set Ini?

  • Sesuai untuk semua lelaki dan wanita yang mementingkan kesihatan menyeluruh (termasuk ibu mengandung, ibu menyusu, warga tua, dan pelajar)
  • Sesuai untuk individu yang cepat letih, lesu dan cepat mengantuk
  • Sesuai untuk pelajar bagi meningkatkan fokus dan mengelakkan mengantuk serta mudah letih
  • Sangat sesuai untuk individu yang sangat sibuk dan kurang masa untuk mengamalkan pemakanan yang seimbang
  • Sesuai untuk individu yang mudah demam dan selalu dijangkiti penyakit
  • Sesuai untuk individu yang terdedah kepada tekanan
  • Sesuai untuk ibu mengandung yang hemoglobinnya rendah, kerana Vitalea mengandungi zat besi yang penting dalam pembentukkan sel darah merah

Apa kata mereka?


Jom tengok testimoni pengguna kami yang berpuas hati setelah mencuba Shaklee:








Sejujurnya selama 3 tahun mengambil suplemen Shaklee, saya sendiri merasai perubahan ini. Sebagai wahm, saya juga memerlukan lebih tenaga untuk membuat kerja-kerja rumah disamping menguruskan perniagaan.

Jika dahulu, badan akan rasa keletihan yang amat dan mulalah datang rasa mengantuk di petang hari. Namun sekarang tidak lagi. Alhamdulillah rasa badan lebih bertenaga sepanjang hari dan aktif sehinggalah ke malam untuk melayan anak-anak. Sehari kalau terlupa makan vitamin, badan akan rasa lain. Sebabnya, badan dah biasa dapat makanan sihat setiap hari ;)

Makan Vitamin umpama kita mkan sayur dan buah yang Sihat setiap hari ;)

Jadi, bagi anda yang sering letih dan lesu badan, kenali punca anda rasa begitu ya. Alternatif lain, saya amat syorkan anda mencuba set ini. Bukan sahaja badan menjadi lebih kuat dan bertenaga, tetapi juga lebih sihat dan sukar dijangkiti demam mahupun selsema.

Sesungguhnya kesihatan itu nikmat yang sangat tak ternilai harganya.

Hubungi saya untuk konsultasi berkaitan produk Shaklee:

Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
Pengedar Shaklee Penang
Pengedar Shaklee Ipoh, Perak
COD Shaklee Pulau Pinang
Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Post a Comment