Tuesday, October 11, 2016

Rawat Tekanan Darah Tinggi

Assalamualaikum..

Penyakit Darah Tinggi terkenal di seluruh dunia, bukan sahaja di Malaysia. Ianya boleh berlaku apabila tekanan di dalam saluran darah arteri sentiasa pada kadar yang tinggi daripada kadar biasa.



Akibatnya, jantung pesakit terpaksa bekerja keras lebih daripada biasa dan jika keadaan ini berlarutan untuk jangka masa yang panjang, pesakit mungkin akan mengalami masalah kesihatan yang lebih serius.

Apa kaedah untuk rawat tekanan darah tinggi?

Bacaan tekanan darah

  



.Terdapat dua jenis bacaan tekanan darah iaitu systolik dan diastolik
  • Kadar biasa untuk systolik (tekanan atas) adalah di antara 100 mmHg hingga 140 mmHg.
  • Kadar biasa untuk diastolik (tekanan bawah) pula adalah di antara 60 mmHg hingga 90 mmHg. 
Seseorang individu itu disahkan menghidapi masalah penyakit darah tinggi sekiranya kadar kedua-dua bacaan tersebut sentiasa di luar kadar biasa untuk tempoh masa yang panjang, walaupun selepas berehat.


Risiko yang terpaksa pesakit darah tinggi terima jika tidak mengawalnya dengan baik, pesakit mungkin berisiko tinggi untuk diserang angin ahmar (strok), masalah saluran darah (aneurysm), serangan jantung (coronary heart attack) dan juga mungkin boleh menyebabkan penyakit buah pinggang yang kronik.


Punca penyakit darah tinggi


Antara faktor yang menjadikan seseorang individu itu berisiko tinggi untuk mendapat penyakit darah tinggi adalah:
  • faktor keturunan
  • usia yang meningkat
  • pemakanan yang tidak seimbang
  • kurang bersenam
  • berat badan yang berlebihan
  • pengambilan garam dan lemak atau minyak yang berlebihan di dalam diet
  • tekanan hidup yang melampau
  • penyakit-penyakit lain seperti hipertiroid, Sindrom Cushing, masalah buah pinggang dan sebagainya.
Penyakit darah tinggi selalunya tidak mempunyai sebarang tanda-tanda awal. Namun biasanya, pesakit darah tinggi sering mengadu mengalami pening kepala, vertigo, telinga berdengung atau berdesing, selalu pitam dan sebagainya.

Rawat Tekanan Darah Tinggi


Biasanya, pesakit diberi beberapa jenis ubat hospital yang berkesan untuk mengawal tekanan darah supaya berada pada tahap normal atau biasa. Di samping itu, pesakit turut dinasihatkan untuk menjalani cara hidup yang lebih aktif dan mengambil makanan yang lebih sihat dan seimbang. 

Pesakit juga disarankan untuk menurunkan berat badan dan berhenti merokok(jika ada) bagi mencapai objektif kadar tekanan darah terkawal.

Namun, kebergantungan kepada ubat yang mengandungi dadah secara berpanjangan akan mendatangkan kesan buruk ke dalam darah dan sistem badan itu sendiri. Ia juga boleh menyebabkan pesakit mengalami kesan kesihatan yang teruk untuk jangka masa panjang.

Vitamin Shaklee Bantu Rawat Tekanan Darah Tinggi


Dengan vitamin Shaklee, ia membantu untuk mengurangkan kesan dan boleh mencegah seseorang daripada mempunyai masalah tekanan darah tinggi.

Vivix – bertindak untuk melindungi DNA, memperbaiki DNA dan memberi impak positif kepada pengawalan genetik. Melindungi dan mengurangkan risiko penyakit berkaitan jantung. Membantu dalam proses penurunan berat badan. Meningkatkan kesihatan imun badan dan menggalakkan kesihatan keseluruhan.

Omega Guard – Omega membantu mencairkan darah untuk pengaliran darah yang lebih lancar. Omega Guard merupakan minyak ikan tulen Shaklee yang kaya dengan EPA & DHA membantu dinding arteri menjadi lebih elastic yang memboleh perjalanan darah lebih lancar dan mengelakkan tekanan dara tinggi. 

Hasil kajian, minyak ikan Omega 3 mampu menurunkan tekanan darah, mengurangkan trigliserida, melambatkan pembentukan plak di arteri, mengurangkan potensi rentak jantung yang tidak normal, dan mengurangakan kebarangkalian serangan jantung dan strok.

Garlic Complex - membantu mengekalkan tekanan darah normal dan paras kolesterol. Menggalakkan kesihatan kardiovaskular. Menurunkan kolesterol LDL, trigliserida dan kelikatan darah


Apa kata pengguna vitamin Shaklee?


Testimoni 1


Testimoni 2


Testimoni 3



Testimoni 4



                                                                     Testimoni 5


                                                                Testimoni 6


                                                          Testimoni 7


                                                          Testimoni 8


Sihat itu Nikmat. Waktu kita sakit barulah kita tahu sihat itu lebih berharga berbanding harta benda, emas dan permata.

Hubungi saya untuk konsultasi berkaitan produk Shaklee:

Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
Pengedar Shaklee Penang
Pengedar Shaklee Ipoh, Perak
COD Shaklee Pulau Pinang
FB : Sharifah Zawiyah 
FanPage :MamaZiqry Vita Shoppe 
Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2

0 comments:

Post a Comment