Saturday, January 07, 2017

Cara Atasi Masalah Kolesterol Tinggi

Assalamualaikum semua..

Baru-baru ni ada seorang kawan saya bercerita bahawa tahap kolesterol dalam darahnya tak berapa baik, tinggi!

Takut tak bila dengar doktor bagitahu 'Bacaan kolesterol awak tinggi!". hmm..mesti takut kan. Rasanya ramai je yang tahu bila mana kolesterol tinggi boleh meningkatkan risiko serangan jantung dan strok. Tapi, bila masa makan-makan tu tak ingat pun kan.huhu

Jadi hari ni saya nak kongsi cara atasi masalah kolesterol tinggi. Moga ianya bermanfaat untuk semua.


Tahu tak? Antara faktor penyebab tinggi kolesterol adalah daripada pemakanan seharian kita sendiri. Faktor lain adalah seperti tabiat merokok, stress ataupun pengambilan alkohol yang berlebihan.


Cara Cek Kolesterol

Bagi anda yang tak tahu macam mana nak cek kolesterol, caranya senang je iaitu melalui sample darah. Boleh cek kat hospital kerajaan atau pun swasta. Tapi..perlu puasa dulu sebelum melakukan pemeriksaan tu ya. Barulah bacaannya tepat. Ataupun boleh beli alat cek kolesterol di farmasi yang hanya boleh pamerkan bacaan jumlah kolesterol sahaja.

Normal bacaan untuk Paras kolesterol ialah 5.2mg/dL dengan bacaan LDL tidak melebihi 2.6mg/dL dan HDL tidak kurang 1.0mg/dL.

LDL (kolesterol low-density lipoprotein), yang juga disebut sebagai kolesterol “jahat” manakala HDL (kolesterol high-density lipoprotein,) yang juga disebut kolesterol “baik”.
Kolesterol LDL disebut sebagai kolesterol jahat sebab dapat berkumpul di dinding arteri yang mana ianya boleh meningkatkan risiko terkena penyakit jantung. Sedangkan untuk kolesterol HDL, atau yang disebut juga dengan kolesterol baik melindungi anda dari penyakit jantung dengan mengeluarkan kolesterol jahat dari darah dan menjaga agar tidak berkumpul di arteri anda.

Cara Atasi Masalah Kolesterol Tinggi

Kita tahu kan penyumbang besar kolesterol tinggi adalah dari segi pemakanan kan. Jadi, anda perlu pilih makanan yang sihat ya.

Ada dua ikhtiar yang saya boleh kongsi hasil pengalaman ibu kepada dua orang kawan saya. Kata ibunya, pengambilan oat secara konsisten selama 6 bulan membantu untuk menstabilkan paras kolesterol beliau. Manakala, seorang lagi kawan saya berkongsi bahawa ibunya mengamalkan biji Chia (Chia Seeds) setiap hari bagi membantu menurunkan paras kolesterol yang tidak normal.

Set Kolesterol Shaklee juga turut membantu dari segi pencegahan dan penurunan kolesterol.

Cara cegah kolesterol jahat masuk dalam badan dan turunkan kadar kolesterol jahat dalam badan kita adalah dengan 2 suplemen Shaklee ni:


Omega Guard

  • Omega guard shaklee mengandungi EPA dan DHA yang boleh melincirkan saluran darah dan peredaran darah yang lancar. Omega Guard sangat efektif dalam merendahkan kolesterol, menghindarkan pembekuan darah, mengekalkan tahap kesihatan kolesterol LDL juga boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
.
Phytocol-ST

  • Phytocol terbukti secara klinikal membantu penyerapan kolesterol dan menurunkan kolesterol LDL. Ia diperbuat daripada gabungan Sterol dan stanol mempunyai struktur yang sama seperti kolesterol, jadi sterol dan stanol akan bersaing untuk penyerapan di dalam usus. 
  • Sterol dan stanol tumbuhan akan terikat kepada reseptor di dalam usus, dan meninggalkan kolesterol di belakang. sangat efektif dalam penurunan paras kolesterol dalam darah.
Testimoni 1


Testimoni 2


Testimoni 3



Untuk dapatkan konsultasi berkaitan produk Shaklee, anda boleh terus hubungi saya:

Call/Sms/WhatsApp: 013 – 433 3652
Emel: mamaziqryvitashoppe@gmail.com
Add FB : Sharifah Zawiyah
Follow FB Page: MamaZiqry Vita Shoppe
Daftar Keahlian Shaklee di 'Join Now' sekarang & Nikmati penjimatan sehingga 20%


Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Post a Comment