Friday, August 19, 2016

Potensi Hamil Selepas Keguguran

Assalamualaikum semua..

Seorang wanita yang mengalami keguguran tidak bermakna mereka tidak berpeluang untuk hamil secara normal di masa hadapan. 


Keguguran bukanlah punca kemandulan kecuali pesakit tersebut mempunyai penyakit radang pelvis (pelvic inflammatory disease) atau jangkitan lain akibat komplikasi dari keguguran tersebut. Ini akan menyebabkan berlakunya kerosakan atau tiub fallopio tersumbat dan akan memberikan masalah untuk hamil secara normal. 

Mengalami keguguran memang suatu episod duka dalam hidup seorang ibu. Namun, jangan bersedih ya. Anda masih boleh berusaha untuk meningkatkan potensi hamil selepas keguguran.


Bila boleh kembali hamil?


Kebanyakan doktor akan mengesyorkan untuk tunggu sehingga mendapat sekurang-kurangnya satu kali haid yang normal sebelum percubaan hamil lagi. 

Ini sangat penting untuk memberi masa kepada tubuh dan rahim supaya sembuh sepenuhnya seperti sedia kala. Kesihatan suami dan isteri mestilah berada di tahap maksimum supaya keduanya dapat merancang untuk kehamilan seterusnya dengan baik bagi mengelakkn keguguran berulang. 

Kesihatan di sini bukan sahaja dari segi fizikal, malah juga mental dan emosi. Tips utama, amalkan gaya hidup yang sihat, makan makanan yang seimbang dan dapatkan nasihat pakar jika timbul apa jua masalah supaya ia dapat ditangani dengan segera. 


Adakah akan mengurangkan potensi hamil selepas keguguran?


Ada wanita yang bimbang keguguran yang dialami boleh menjejaskan kesuburan. Oleh itu, secepat mungkin mahu hamil semula dalam tempoh terdekat apabila sudah bersedia. 

Namun, sebenarnya keguguran yang berlaku secara semulajadi tidak akan menimbulkan masalah berkaitan kesuburan. Sekiranya kitaran haid anda normal selepas keguguran terjadi, maka potensi hamil selepas keguguran masih ada.

Bagi anda yang tidak tahu. Keguguran semulajadi (complete miscarriage) adalah janin yang keluar dengan sendiri dari janin dengan sempurna , tanpa meninggalkan saki baki. Dalam kes ini, ibu yang keguguran tak perlu menjalani proses D&C (Dilation and Curettage).

D&C dilakukan untuk membersihkan rahim daripada sisa tisu, uri atau selaput daripada kehamilan yang gugur tetapi tidak sempurna kegugurannya. Jika berlaku komplikasi-komplikasi keguguran seperti trauma di bahagian peranakan dan jangkitan kuman, ianya mungkin boleh menyebabkan kesuburan wanita itu terganggu.


Mencegah keguguran berulang


Keguguran di awal kehamilan kebanyakannya disebabkan oleh faktor janin itu sendiri, iaitu gen yang terhasil daripada pencantuman sperma dan ovum yang tidak normal. Faktor ini tidak boleh dielak atau dicegah. Keguguran disebabkan faktor ini biasanya tidak akan berulang.


Menurut Dr Zubaidi Hj Ahmad, penting 3 aspek di bawah untuk mencegah keguguran berlaku dan berulang:


Kejayaan untuk Hamil = (Sperma + Ovum yang berkualiti & sihat ) + Rahim yang kuat
  • Kualiti sperma yang berkualiti dan sihat - Sperma yang berkualiti dan sihat bergantung pada beberapa aspek iaitu pergerakan sperma yang laju menuju ovum , bentuk sperma yang normal, bilangan sperma yang mencukupi . Untuk suami , amalkan makan makanan yang berkhasiat dan elakkan merokok untuk menjaga kualiti sperma ya.
  • Ovum yang matang - Ovum yang terbaik
  • Rahim yang kuat dan sihat - Rahim yang kuat akan menghasilkan hormon endometrium yang tinggi bagi membantu mengelakkan keguguran.

 

Apa yang Shaklee dapat bantu bagi meningkatkan potensi hamil selepas keguguran?



Sangat penting bagi ibu yang mengalami keguguran untuk menjaga kesihatan dan mengekalkan tahap kecergasan, terutamanya bagi ibu yang ingin meningkatkan potensi hamil selepas keguguran. Bekalan vitamin dan nutrisi yang mencukupi boleh memberi kesegaran dan mengembalikan semangat ibu. 

Vitamin untuk selepas keguguran
  • Zinc Complex untuk menyembuhkan luka dalaman 
  • B Complex untuk mengawal tekanan dan emosi 
  • Vitalea membentuk semula sel darah serta membekalkan tenaga 
  • Vitamin C baik untuk meningkatkan sistem pertahanan badan 
  • ESP mampu menguatkan rahim dengan bekalan protein yang mencukupi 

Vitamin untuk ikhtiar hamil semula

Untuk meningkatkan kesuburan suami isteri, mengoptimumkan tahap kesihatan dengan membekalkan nutrisi yang diperlukan badan untuk persediaan untuk kehamilan seterusnya. Boleh rujuk Set Kesuburan Shaklee 


Vitamin jika hamil semula selepas keguguran

Amalkan Set Kehamilan Shaklee yang mengandungi vitamin berikut:
  • Vitalea untuk kekalkan paras HB darah yang normal 
  • B Complex untuk bekalan asid foliik yang penting bagi pembentukan janin 
  • OsteMatrix sumber kalsium yang bagus untuk ibu hamil (perlindungan gigi dan tulang, elak kebas atau kejang, hilangkan lenguh badan 
  • Vitamin C melindungi ibu hamil daripada jangkitan penyakit 
  • ESP membekalkan tenaga, menguatkan rahim 
  • OmegaGuard bekalan omega-3 yang baik untuk perkembangan otak dan saraf janin

Apa sekalipun, jaga pemakanan ya. Banyakkan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar di samping mengamalkan makanan tambahan yang dapat membantu kecergasan badan. Amalkan gaya hidup sihat untuk meningkatkan potensi hamil selepas keguguran.



Salam sayang,
Sharifah Zawiyah 


Hubungi saya untuk konsultasi berkaitan produk Shaklee:

Sharifah Zawiyah (ID : 920417)
Pengedar Shaklee Penang
COD Shaklee Pulau Pinang
Emel: sharifahzawiyah@yahoo.com
Call / Sms / WhatApp: 0 1 3 – 4 3 3 3 6 5 2

0 comments:

Post a Comment