Tuesday, November 08, 2016

Manfaat Chia Seeds

Assalamualaikum..

Chia Seeds makin terkenal sekarang ni. Macam-macam brand Chia Seeds boleh kita dapati. Saya juga mula mendekati Chia Seeds sejak berkenalan dengan pelbagai jenis makanan sihat yang boleh membantu untuk menurunkan berat badan.


Salvia Hispanica, atau yang lebih dikenali lagi sebagai biji chia atau chia seed, merupakan sejenis tumbuhan berbunga yang tergolong dalam keluarga pudina dan berasal daripada Mexico dan Guatemala.



Beza Biji Selasih dan Chia Seed


Cara penyediaanya: Biji selasih hanya boleh digunakan setelah direndam di dalam air selama beberapa waktu. Chia seed pula boleh digunakan dengan cara, hanya ditaburkan atau dicampurkan saja ke jus, yogurt, pudding, salad atau boleh juga direndam ke dalam air putih biasa.


Warna: Biji selasih itu warnanya adalah hitam saja. Selaput putih jernih muncul menyeliputi biji selasih apabila terkena air. Chia seed pula mempunyai banyak warna iaitu berwarna hitam, coklat, kelabu dan juga putih. Apabila terkena air, akan muncul juga selaput putih menyelimuti biji chia.

Manfaat Chia Seeds


  1. Salah satu rawatan semulajadi yang amat berpotensi untuk melawan Diabetes dengan menstabilkan kandungan gula dalam darah.
  2. Mengandungi Serat yang banyak, penting untuk sistem penghadaman
  3. Mempunyai kalsium yang membantu untuk mengekalkan tahap kesihatan gigi, tulang, dan dapat mencegah osteoporosis.
  4. Mempunyai mineral Mangan yang amat penting untuk kesihatan manusia.
  5. Kaya dengan sumber Protein dan tidak mempunyai sebarang kolesterol. 28 gram hidangan biji Chia Seed yang diambil adalah mempunyai 4.4 gram protein di dalamnya.
  6. Mudah Berasa Kenyang / menghilangkan rasa lapar
  7. Dapat Meningkatkan Kesihatan Jantung
  8. Penuh dan kaya dengan Omega-3 untuk kesihatan otak anda.
  9. Merendahkan kolestrol
  10. mempunyai Kandungan Vitamin C 7x lebih banyak daripada buah oren
  11. Antioxident yang melindungi tubuh dari penuaan pramatang
  12. Mengurangkan tekanan darah tinggi
  13. Memperbaiki memori, mood dan tenaga.


Banyaknya khasiat, manfaat dan kebaikan yang terkandung dalam Biji Chia Seed ini. Bagi yang berdiet bolehlah amalkan pengambilan Chia seeds ni ye.

Seperti yang saya beritahu, ada macam-macam cara nak ambil Chia Seed ni. Paling mudah masukkan 1-2 sudu Chia Seeds ke dalam 2 liter air yang kita perlu minum setiap hari. Sebelum minum goncang-goncang dulu botol sebab Chia Seed berkumpul di bawah botol.

Teman rapat #misibuangkilomamaziqry ;)

Rasakan perbezaan mengambil Chia Seeds selepas 2 minggu. Pada saya, Chia Seed memang membantu beri rasa kenyang dan mengekang sedikit selera makan saya . ngee 😉


Seperti yang saya bagitahu awal-awal tadi, macam-macam brand chia seed yang boleh anda temui.Pastikan anda beli yang organik ya. Saya pun dah cuba beberapa jenis chia seed. Tapi, at last jatuh cinta dengan dengan SILERA Chia Seeds, 100% pure organic dari Mexico.

SILERA chia seeds yang istimewa ini juga boleh didapatkan daripada saya juga ya ;)

Oh ya, pastikan pengambilan Chia Seeds cuma 1-2 sudu makan sehari. Ambil setengah paket sehari tak buat kita kurus cepat yer! Dah beli Chia Seeds Jangan lupa cuba resepi ESP Banana Shake dengan taburan Chia Seeds kegemaran saya. Selamat berjaya ;)


Call/Sms/WhatsApp: untuk pertanyaan dan membuat tempahan. 
Add FB : Sharifah Zawiyah untuk chat secara terus dengan saya.
Follow Instagram : Kak.Sha_Silera

COD Silera Chia Seed : Penang Island
FREE COD kawasan berdekatan dengan Farlim, Air itam, Bukit Bendera, Batu Lanchang.


0 comments:

Post a Comment