Thursday, November 10, 2016

Tips Kurus: Panduan Memilih Snek Sihat

Assalamualaikum..

Petang-petang ni, sibuk mengunyah nenas madu sebagai snek hari ni. Jadi, topik paling sesuai untuk cerita hari berkaitan dengan snek la ye. Coach kevin Zahari selalu pesan, sangatlah penting untuk kita makan paling kurang 5 kali sehari walaupun kita sedang berdiet.


Contohnya, sarapan pagi, snek pagi, makan tengahari, snek petang, makan malam. Biasanya tiga menu utama dalam seharian tiada masalah kan. Cuma orang ramai mungkin kurang biasa dalam pemilihan snek. Nak tahu cara pilih snek yang sihat?


Panduan memilih snek sihat


Dalam diet pemakanan seharian, sediakan snek pagi dan petang. Snek diambil di antara waktu makan, penting bagi mengelakkan kita makan secara berlebihan semasa hidangan utama. Jom ketahui 6 panduan memilih snek sihat:

  • Ada sumber Karbohidrat yang baik dan bersih (kurang minyak) seperti roti, biskut dan lain-lain
  • Ada sumber Protein seperti telur, tuna, susu, soya dan lain-lain
  • Ada serat (fiber) seperti oats, wholegrain, roti perang dan lain-lain dengan tujuan untuk mengawal nafsu makan anda.
  • Mudah dan praktikal supaya senang untuk diamalkan ketika anda berada di pejabat atau luar kawasan dan tidak mengambil masa yang lama untuk hidang dan dimakan.
  • Nilai kalori snek yang diambil bergantung kepada kadar keperluan kalori seharian anda. Andaikan jika anda memerlukan 2000 kcal sehari, jadi budget untuk setiap hidangan, termasuk snek, adalah 2,000 / 5 = 400 kcal.
  • Sekiranya anda terlalu sibuk, boleh juga ambil suplemen seperti pengganti makanan(meal replacement shake) yang sesuai dengan budget. cadangan meal replacement dengan budget tidak melebihi RM5 untuk kos sekali makan adalah tidak terlalu tinggi dan paling sesuai. 


Contoh Snek kegemaran saya sendiri, ialah ESP. Satu hidangan ESP lengkap dengan protein, ada sumber karbohidrat, serat, dan nilai kalori ESP hanya 105 kalori (untuk pengambilan 3 sudu) tanpa campuran buah-buahan atau bahan lain. ESP sangat sesuai untuk anda yang sibuk tetapi mementingkan gaya hidup sihat!

Apa Kata Mereka yang minum ESP!





Nak tengok testimoni ESP, boleh klik SINI.

Kami ialah Pengedar Sah Shaklee di Farlim, Ayer Itam, Pulau PinangPenghantaran produk Shaklee menggunakan kurier/Poslaju ke seluruh Malaysia. Untuk order produkdaftar keahlian, atau peluang jana pendapatan dengan Shaklee, hubungi:

Call/Sms/WhatsApp: 013 – 433 3652
Emel: mamaziqryvitashoppe@gmail.com
Add FB : Sharifah Zawiyah
Follow FB Page: MamaZiqry Vita Shoppe
Daftar Keahlian Shaklee di 'Join Now' sekarang & Nikmati penjimatan sehingga 20%

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Post a Comment