Tuesday, September 19, 2017

Rawatan Segera Sengatan Obor-Obor

Kena sengatan obor-obor atau jellyfish!

Fuhh, baruku tau sakit ya amat rupanya. Itu pun tengok pengalaman anak sendiri yang kena. Hati mak mana tak risau kan. Obor-obor yang nampak cantik dalam Tv tu, bersinar-sinar je. Tapi bila dah kena sengat, ya ampun ketaq tangan jugak nak hadap. huhu.





Alkisahnya, ahad baru ni kami habiskan la masa hujung minggu bersama anak-anak sambil bagi peluang kat encik suami tu lepas gian lama tak memancing. Seronok bila layan anak-anak yang teruja mandi dan main air laut.


Baru je plan nak naik untuk makan dan biar anak-anak mandi dengan bapaknya. tiba-tiba ziqry menjerit kuat kata sakit. Gelabah jugak la sebab tak tahu apa sebabnya. Terus tengok kawasan sekitar, nampak la ada obor-obor kecil kat situ. Laju-laju suruh semua naik terus. Boleh rasa sakitnya, sebab masa tu ziqry nangis kuat gak la. Katanya panas dan pedih kat tangan dia tu. Snake gigit. adoi

Nasib baik ada kakak berhampiran kami tu kongsi rawatan segera sengatan obor-obor dengan menggunakan air coke @ coca cola. Masa tu tangan ziqry memang dah naik bintik-bintik merah yang banyak dan mula membengkak. Laju sungguh reaksinya tau.

Tak fikir panjang, terus encik suami pergi beli air tin coke dan curahkan pada tangan ziqry beberapa kali. Gambar masa ni memang tak sempat nak ambil sebab keadaan masa tu agak cemas dengar anak nangis kuat. Takkan nak tengok telefon pulak kan.



Alhamdulillah, lepas tu nampak bengkak tu mula surut sikit dan bintik merah dah mula kurang. Terus kami bergegas ke hospital berdekatan untuk dapatkan nasihat doktor dan rawatan selanjutnya. Apa-apa pun kenalah dapatkan nasihat daripada yang pakar kan.

Masa menunggu giliran di hospital, ada pula seorang abang ni yang berkongsi dengan kami rawatan segera sengatan obor-obor dengan menggunakan cuka makan daripada pengalaman beliau sendiri. Dikatakan cuka yang kita buat makan tu boleh mengurangkan kesakitan serta merencat pergerakan bisa daripada sengatan obor-obor.

Jangan ambil mudah ya. Mengikut apa yang saya baca, racun daripada sengatan obor-obor adalah kompleks kandungannya dan kebanyakannya tidak diketahui. Kata pakar, ada tiga tindakbalas yang boleh muncul daripada sengatan obor-obor. Satu ialah reaksi alergi yang spontan, keduanya adalah reaksi alergi yang lambat dan ketiga, reaksi toksik.

Dalam kes sengatan obor-obor, bila terdapat tanda alergi yang teruk, mestilah dapatkan rawatan daripada doktor secepat mungkin ya.

Balik daripada mendapat rawatan hospital, saya cuma sapukan krim serbaguna herbal blend shaklee untuk mengurangkan lagi bengkak dan kesan bintik merah yang masih ada. Alhamdulillah, tangan ziqry dah makin baik. Bengkak dah banyak kurangnya, bintik merah dah makin kering. Harap lepas ni makin baik.



Moga perkongsian pengalaman kami memberi teladan pada kami dan memberi manfaat pada kalian ;)

Salam sayang,
Sharifah Zawiyah

0 comments:

Post a Comment