Wednesday, April 25, 2018

Menderita Kejang Kaki Semasa Hamil?

Pernah menderita kejang kaki semasa hamil?

Mesti tak seronok kan. Teringat pula pengalaman sendiri masa mengalami kejang kaki masa tengah sedap tidur. Memang sakit sampai menjerit.


Kenapa agaknya ya ibu hamil ni cenderung mengalami kejang kaki?


Sebabnya adalah kekurangan kalsium. Semasa mengandung, bayi memerlukan sumber kalsium daripada badan ibu untuk tumbesaran. Jika ibu tidak minum susu sebagai sumber kalsium dengan secukupnya atau tidak mengambil apa-apa pil kalsium, maka terjadilah kekurangan kalsium dalam badan ibu akibat penyerapan kalsium daripada bayi untuk tumbesaran.

Cara mengatasinya kejang kaki semasa hamil senang je, iaitu dengan minum susu atau ambil pil kalsium secukupnya. Mudah kan.


Alhamdulillah, saya sendiri mengamalkan pil kalsium setiap malam sebelum tidur. Memang dah jadi rutin terutamanya dalam keadaan saya yang sedang hamil ni.

Jangan pandang remeh ya, walaupun kalsium je..tapi kesan kekurangan kalsium untuk jangka masa panjang boleh tahan hebat tau. Ia boleh menyebabkan gigi ibu mudah berlubang, mudah goyang dan kerapuhan tulang ibu juga mudah berlaku. Saya juga pernah mengalami masalah sakit gigi yang teruk akibat kekurangan kalsium.

Tapi alhamdulillah selepas konsisten amalkan kalsium, kehamilan kedua dan ketiga ni lebih tenang tanpa masalah sakit gigi mahupun menderita kejang kaki yang teruk seperti kehamilan pertama dulu. Syukur!





Jadi bagi ibu-ibu hamil di luar sana, pengambilan kalsium sangat penting dalam nutrisi harian sepanjang kehamilan terutamanya bagi anda yang sedang mengalami simptom kekurangan kalsium yang saya sebutkan.

Jangan lupa amal pengambilan kalsium sepanjang kehamilan tau.

Berminat nak order kalsium shaklee daripada saya?



Sebarang pertanyaan atau perlukan konsultasi produk, boleh terus hubungi saya:

Call / Whatsapp : 013 – 433 3652 (klik untuk terus whatsapp saya) 

Add Fb saya : Sharifah Zawiyah untuk chatting secara langsung dengan saya berkenaan produk Shaklee.

Klik Like & Follow FB Page saya: MamaZiqry Shaklee Penang

Konsultasi percuma hanya untuk pelanggan sahaja ya.
Untuk mendaftar ahli dan menikmati diskaun hebat bagi setiap produk Shaklee atau menjana pendapatan dengan bisnes Shaklee, sila klik DI SINI
COD Shaklee area Penang ( Farlim, Air Itam, Bukit Bendera, Jelutong, USM, Georgetown, Bayan Baru) dan Pos Laju seluruh Malaysia

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan


0 comments:

Post a Comment